5 Zasad – „Oke”

*Jako uczeń ze stopniem kup, uczysz się – popełniając błędy. Możesz liczyć na wyrozumiałość.                                   

1 – Nie obrażaj  Szkoły, w której się wychowałeś,

2 – Nie Obrażaj swych przodków oraz Honor i Ducha Rycerzy Hwarang.

3 – Nie Obrażaj swojego Mistrza /Nauczyciela.

4 – Bądź godnym noszenia tytułu Mistrza.

Każdy  kiedyś opuści Kwang, by tworzyć swoje życie.

uczyń to z pełną równowagą Yin Yang

 

                                                              5 Zasad OKE

 

zasady1

Lojalność wobec Ojczyzny i Mistrza

zasady2

Szacunek i posłuszeństwo wobec rodziców

zasady3 

\Honor wobec przyjaciół

zasady4 

Odwaga

zasady5 

Nie używaj taekwondo w złych celach, bez potrzeby.

 

                                                      Dziewięć cnót KYO HUN:

humanitaryzm, sprawiedliwość, uprzejmość, mądrość, wiara, dobroć, prawdomówność, lojalność, odwaga,

                         Pięć fundamentalnych zasad społeczno-wychowawczych:

– Ye Ui – grzeczność, uprzejmość,
– Yom Chi – uczciwość, rzetelność,
– In Nae – wytrwałość, samozaparcie,
– Guk Gi – samokontrola, opanowanie,
– Baekjul Boolgool – odwaga, niezłomny duch.

Adept Taekwondo powinien cały czas pamiętać, że najwyższym celem Taekwondo nie jest bezwzględne dążenie naprzód, lecz kształtowanie osobistych cech charakteru.

Składa się na to:
– DOK (cnota): doskonalenie charakteru przez wychowanie duchowe i moralne, np. uprzejmość, skromność, poczucie humoru.
– IN (szlachetność): fizyczne i psychiczne opanowanie własnego JA, np. wytrwałość, cierpliwość i sprawiedliwość.
– YE (sztuka): wzmacnianie ciała i ducha poprzez sztukę walki.

                                    5 Pięć kręgów energii w sztukach walki.
Stworzone przez Musashiego Miyamoto przedstawiają etapy poznawania sztuki, jaką się trenuje.

ZIEMIA – daje życie i karmi – Ty i technika (np. Taekwondo) – znaleźć drogę.
WODA – doskonałość ćwiczeń, naukę – Ty rozumiesz technikę.
WIATR – doświadczenie, podróże, wróg, przebiegłość – żadna technika nie może Cię zaskoczyć. Technikę masz w umyśle i sercu.
OGIEŃ – uczy walki do obrony, odwaga, brak strachu – Ty jesteś techniką, Ty jesteś mieczem, Ty jesteś taekwondo.
PUSTKA – wewnętrzne oświecenie, nauka o nicości – uczy nicości – twardość i miękkość, posłuszeństwo i lojalność.

 

 

 Rozszerzenie wiedzy o Hwarang była organizacja sponsorowana przez państwo za edukację młodych mężczyzn w elitarnych starożytnego królestwa 
Silla , Korei . 
W różnym tłumaczeniu jako „Flower Boys”, „Młodość kwitnienia” lub „Elite Youth” (a czasem także jako dość mylące „Rycerze”), 
Hwarangi zobowiązali się do lojalności wobec państwa, ich rodziny i siebie nawzajem. 
Chłopcy często spotykali się w miejscach o wielkim naturalnym pięknie, zwłaszcza w świętych górach i rzekach, gdzie śpiewali i tańczyli z pomalowanymi twarzami i nosili wysadzane klejnotami buty. 
Organizacja miała na celu przygotowanie młodych mężczyzn do ich przyszłej roli w społeczeństwie, a większość najważniejszych polityków i administratorów państwa kształciła się w 
hwarangu .
Utworzony co najmniej od VI wieku n.e. 
hwarangskładał się z nastoletnich chłopców, którzy podążali za ideałem znanym jako 
pungwolto,czyli „droga wiatru i księżyca”. 
Nie jest jasne, co to dokładnie oznaczało, ale z koreańskich źródeł historycznych, takich jak 
Samguk sagi i 
Samguk yusa , 
wiadomo, że chłopcy podążali za edukacyjną mieszanką nauk religijnych i wojennych wraz z 
muzyką , tańcem, etyką i 
sporą dawką nacjonalizm, w tym sprzeciw wobec 
śmierci. 
Tylko synowie arystokracji mogli się przyłączyć, a prawdziwym celem systemu, który był sponsorowany przez państwo, było prawdopodobnie umożliwienie klasie rządzącej wybierania najbardziej utalentowanych młodych ludzi i kierowania ich na przyszłe stanowiska w aparacie państwowym.
CZŁONKOWIE HWARANG PODĄŻALI ZA EDUKACYJNĄ MIESZANKĄ NAUK RELIGIJNYCH I WOJENNYCH WRAZ Z MUZYKĄ, TAŃCEM, ETYKĄ I SPORĄ DAWKĄ NACJONALIZMU.
Religijna część edukacji była, podobnie jak w szerszej Korei, mieszanką 
buddyzmu , 
taoizmu i 
konfucjanizmu z prawdopodobnie elementami szamanizmu, który był od dawna praktykowany na półwyspie. 
Samguk Yusa dodaje, że chłopcy studiował również pięć relacji, sześć Arts, trzy naukowe zawodów i sześć sposobów służbie rządowej, które zawarte zasady etycznego zachowania i przygotował uczniów do życia w służbie cywilnej. 
Kodeks honorowy 
Pięciu Zasad ( sesok ogye ), stworzony przez 
buddyjskiego mnicha Wongwanga na początku VII wieku n.e., najlepiej ilustruje silny związek między 
hwarangami


a potrzeby państwa były:
Służyć królowi z lojalnością.
Służyć rodzicom z lojalnością.
Zawsze okazywać lojalność swoim przyjaciołom.
Nigdy nie wycofywać się w 
bitwie .
Nigdy nie zabijać niepotrzebnie.
Dokładna organizacja 
hwarangnie jest znana poza tym, że przywódca pojedynczej grupy kilkuset młodych ludzi posiadał tytuł 
kuksona lub „narodowego nieśmiertelnego”. 
Został wybrany z prawdziwej kości lub 
klasy 
chingolsztywnej hierarchii społecznej królestwa Silla, 
Systemu Rangi Kości . 
Kukson był wspomagany przez kilku uczonych buddyjskich mnichów, którzy prawdopodobnie przeprowadzonych zgodnie z instrukcją. 
Patronem grupy był 
Budda Maitreja 
(nadchodzący Budda), znany również jako „Przyjazny”, a członkowie uważali się za reinkarnacje Buddy. 
Plik 
hwarang został podzielony na podgrupy, które miały nazwy związane z buddyjskimi, takie jak „Zespół Smoczego Drzewa Kwiatowego” (odnoszące się do drzewa, do którego Maitreya po raz pierwszy przybył na ziemię).
Brakuje szczegółów ceremonii inicjacyjnych, które przeprowadzili chłopcy, z wyjątkiem tego, że taniec i śpiew były ważnymi elementami, podobnie jak przysięga lojalności wobec innych członków. 
Członkowie i ideały 
Hwarang były celebrowane w 
hyangga , ludowych poematach ludowych rdzennych mieszkańców Korei. 
Rzeczywiście, wiele z nich zostało napisanych przez członków grupy. 
W tym przykładzie napisanym przez Tugo i zatytułowanym 
Mo Chukchirang ka lub „Ode to Knight Chukchi” napisanym ok. 
692-702 n.e. autor chwali swojego mistrza:

"Wszystkie żyjące istoty rozpaczają i rozpaczają
Wiosną, która minęła;
Twoja twarz była kiedyś jasna i jasna
Zaraz będzie nosić głębokie bruzdy.
Muszę cię zobaczyć
Nawet na niesamowitą chwilę.
Mój żarliwy umysł nie może spać w nocy
W dziupli bylicy.
(Lee, PH, 72)
Jednymi z najbardziej znanych byłych członków 
hwarang są wielki generał Kim Yu-sin , jego syn Won-sul i Kwanchang, który dzielnie oddał swoje życie w bitwie z 
królestwem Baekje ( Paekche ) w 660 roku. 
Po wzroście koreańskiego nacjonalizmu i odkryciu manuskryptu zatytułowanego 
The Chronicles of the Hwarang ( 
Hwarang segi ) w latach osiemdziesiątych XX wieku 
n.e. zainteresowanie tym tematem wzrosło, a nawet nowy serial telewizyjny zaplanowany na grudzień 2016 roku w Korei oparty na 
hwarang i prowadzenie tego tytułu.